onzekerheiduitgebreid

Vervolg...... << TERUG

 

Heb je weinig zelfvertrouwen dan is dat veel moeilijker.

Je ziet vooral wat je niet kan in plaats van wat je wel kan.

 

 

 

Bevestiging

  • om je zekerder te voelen vraag je bevestiging aan anderen.
  • alleen als een ander zegt dat het goed is, is het goed.
  • je vindt het moeilijk om zelf te zien wat je kwaliteiten zijn.
  • familie en vrienden moeten vertellen waar je goed in bent en waarom je leuk bent.
  • hierdoor lijk je heel afhankelijk te zijn en voelt dat voor jou ook zo.
  • acceptatie van anderen wordt zo belangrijk, dat je vergeet wie je zelf bent en wat je zelf wilt!
  • praten anderen positief over je, dan geloof je hen niet.
  • je denkt al snel dat er niets positiefs over jou te zeggen is.
  • je weet niet goed hoe het voelt om trots op jezelf te zijn.
  • als je veel bevestiging van anderen nodig hebt, vergeet je waar je eigen grenzen liggen.

 

 

Hoge eisen

  • als je niet goed weet waar je grenzen liggen, stel je al snel te hoge eisen aan jezelf.
  • je wilt anderen niet teleurstellen.
  • je wilt alles 100 procent goed doen.
  • maak je een fout, dan heb je het gevoel dat je een mislukkeling bent.
  • gaat iets goed, dan wijd je dat aan toeval of geluk.
  • wil je vaak alles goed doen, dan kun je perfectionistisch worden.
  • ook kan je het gevoel hebben dat anderen dingen beter doen dan jij.
  • vergelijken met anderen maakt je nog onzekerder.

 

Een aantal dingen die je vast al weet....

  • onzekerheid neemt alleen af als je een gevoel van zelfvertrouwen uit jezelf haalt.
  • je wordt niet zekerder als je jezelf vergelijkt met anderen.
  • je wordt niet zekerder als je bevestiging zoekt blijft zoeken bij anderen.
  • je zelfvertrouwen zal groeien als je ontdekt wie je bent, wat je wilt en waar je grenzen liggen.
  • wil je eindelijk eens verder met jouw leven en wil je weten wie je werkelijk bent? plan een gratis sessie om erachter te komen hoe ik jou kan ondersteunen in dit proces...

 

Tips

Alvast wat tips hoe om te gaan met je onzekerheid:

  1. Schrijf eens op waarover je onzeker ben.
    • ga samen met een vriend of vriendin na of het wel logisch is dat je over die punten onzeker bent.
  1. Schrijf op waar je goed in bent en waar dit uit blijkt.
    • je zult zien dat je meer kan dan je denkt.
  • kijk regelmatig naar deze lijst.
  • vul de lijst aan met kleine en grote successen.
    1. Probeer zo min mogelijk te bedenken wat een ander van je vindt. Je kunt geen gedachten lezen.
    2. Waarom ben jij leuk? Laat vrienden en vriendinnen opschrijven waarom zij jou leuk vinden.
      • wat is er mooi aan jou
  • wat zijn jouw kwaliteiten?
    1. Probeer geen waarde te hechten aan wat anderen, die niet belangrijk voor jou zijn, tegen je zeggen.
      • mensen die jou kwetsen of onzeker maken, zijn het vaak niet waard om energie in te steken.
    1. Betrap jezelf erop als je negatieve gedachten hebt over wat iemand van je vindt.
      • vraag je af of het logisch is wat die persoon zegt of doet.
    1. Stel doelen die haalbaar zijn. Leg de lat niet te hoog.
    2. Verwen jezelf. Ook al denk je dat je het niet waard bent om van fijne dingen te genieten. Je kunt jezelf aanleren om te genieten van de dingen die jij prettig vindt.
    3. Denk aan je houding. Loop rechtop, draag kleding waarin jij je lekker voelt. Je houding is wat anderen het eerste zien.
    4. Leef je eigen leven. Doe wat jij leuk en belangrijk vindt

     

    Kom je er zelf niet meer uit?

    info@impactdrunen.nl

    Heleen Borneman

    06-20583152

     

     

     

     

     

     

    << TERUG

    (Met dank aan : R. Jurriens, psycholoog )